Kritik Poskolonial dan Social Scientific terhadap Matius 28:19: Sebuah Konstruksi Teologis dalam Bermisi
DOI:
https://doi.org/10.59002/jtp.v3i1.42Keywords:
poskolonial, Matius, misiologi, Social ScientificAbstract
Matthew 28:19 is a very famous text. This text is often understood as an order to mobilize people and institutions to convert non-Christians in other areas. However, this kind of understanding, by analyzing it with postcolonial theory, is a colonialist and imperialist reading. In this paper, the author attempts to make readings detached from imperialism and colonialism more relevant to the current Indonesian context.
Matius 28:19 merupakan teks yang amat terkenal. Teks ini lebih sering dipahami sebagai perintah untuk memobilisasi orang-orang dan juga institusi untuk mempertobatkan orang-orang non-Kristen di daerah-daerah lain. Namun demikian, pemahaman seperti ini dengan menganalisisnya dengan Poskolonial adalah sebuah pembacaan yang Kolonialis dan Imperialis. Penulis di dalam tulisan ini berupaya untuk melakukan pembacaan yang terlepas dari Imperialisme dan Kolonialisme, serta pembacaan yang lebih dekat dengan konteks Indonesia di masa kini.
References
Aritonang, J. S., & Steenbrink, K. (2008). A History of Christianity in Indonesia. Leiden.
Baulay, R. (2014). Kristenisasi dan Islamisasi. BPK Gunung Mulia.
Carter, W. (2009). The Gospel of Matthew. In A Postcolonial Commentary on the New Testament Writings (pp. 69–103). T & T Clark.
Chung, Y. (2015). A Postcolonial Reading of The Great Commision (Matt 28:16-20) with a Korean Myth. Theology Today, 72(3), 276–289. https://doi.org/10.1177/0040573615601466
End, V. Den. (1996). Ragi Carita. BPK Gunung Mulia.
GP, H. (2012). Pengantar Misiologi. Penerbit Andi.
Lumintang, S. I. (2000). Re-Indonesianisasi Bangsa. BPK Gunung Mulia.
Malina, B. J., & Rohrbaugh, R. L. (2003). Social Science Commentary On the Sypnotic Gospels. Fortress Press.
Patte, D. (2006). Reading Matthew With Others: How It Deconstruct Our Western Mission. Hervormde Teologiese Studies, 62, 521–557.
Rowland, C. (2002). Christian Origins: The Setting and Character of the Most Important Messianic Sect of Judaism-Second Edition. SKPC.
Setyawan, Y. B. (2012). ’TUHAN YESUS KRISTUS’ Sebagai Diskursus Politik: Suatu Perspektif Poskolonial Terhadap Pernyataan Tuhan Yesus Kristus dalam Kitab Efesus. Waskita: Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat, 4(1), 1–14.
Setyawan, Y. B. (2014). Encountering State Ideology: Reading The Bible From An Indonesia Postcolonial Perspective. In M. Brett & J. Havea (Eds.), Colonial Contexts and Postcolonial Theologies (pp. 99–112). Pargrave.
Singgih, E. G. (2000). Iman dan Politik dalam Era Reformasi di Indonesia. BPK Gunung Mulia.
Tualeka, H. (2011). Sosiologi Agama. IAIN SA Press.
Wijanarko, R. (2008). Poskolonia dan Studi Teologi Sebuah Pengantar. Studia Philosophica Et Theologica, 8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Christo Antusias Davarto Siahaan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



